Monday 9 January 2012

Rosa rysjer til jul / Fluffy ruffles for Xmas

Mønsteret til denne toppen har ligget I køen min I en eeevigheeet. Litt fordi jeg ikke var sikker på at den ville bli så fin som jeg trodde den ville bli, litt fordi jeg ikke var sikker på hvilket garn jeg skulle bruke, men mest fordi den så litt omfattende ut og jeg var lat.

Men, dypt nede I garnkurven lå det to nøster med angoragarn og loket. De hadde ligget der en enda lenger evighet. Helt siden jeg I min spede strikkebegynnelse fant ut at jeg kunne kjøpe garn på eBay – billig. Ja, da kjøpte jeg garn basert på pris og ikke basert på… ja, andre ting. Og når jeg kunne få 3 bæreposer med ymse angoragarn for snaue 10 dollar så var jeg solgt. Nå skal jeg innrømme at det aller meste av det garnet var totalt ubrukelig. Lite angora og myyyyyeeeeee akrylfluff. Men, disse to nøstene virket myke nok til faktisk å bli noe, og så var de I den lyseste lyseste rosa og mintgrønne pastellfargene. Så når alle de andre nøstene ble brutalt kastet så fikk disse to nøstene lov til å gjemme seg nederst I kurven enda en stund til.

Helt til jeg fikk ånden over meg og bestemte meg for at de to nøstene ville passe perfekt til å bli pusete, kosete rysjer på en superjentete topp til niesen. Og jommen meg så hadde jeg rett.

Mønsteret er Baby Ruffles, og finnes gratis på Ravelry. Brukte pinne 4, og ymse meter av rosa og mintgrønt angoragarn kjøpt på eBay. Toppen strikkes nedenfra og oppover, altså fra rysjene. Morsomt mønster, og jeg liker at det skjer noe (sammenstrikkinga av rysjene) samtidig som det er mange rettmasker som gjør at det går fort.

This pattern has been on my to-knit list foooooreeeeveeer. Partly because I wasn’t really sure it would be as cute as I imagined it to be, partly because I had no ide which yarn to use, but mostly because it seemed like a lot of work and a felt… well, plain lazy…

This yarn was in its time bought on eBay, before I knew much about yarn. I ended up buying 3 shopping bags full of angora yarn for about $10. Yup, most of it was absolutely useless. Not so much angora, and a lot of acrylic and plastic fluff. So, after having hibernated at the bottom of my yarn stack I finally got around to thow it all out. Well, almost all. Because, among all the brown and orange there were to skeins of

the lightest lightest pink and mint green, and the quality of the yarn didn’t seem too bad. So, they got to stay for a bit longer. And then one day, I realized that this yarn had to become fluffy ruffles for the niece. And boy am I happy it did.

The pattern is Baby Ruffles, found free on Ravelry. I used 4mm needles and not sure how much yarn. It’s a lovely, fast and fun knit, and perfect for that girly-girl princess.

No comments:

Post a Comment