Friday 28 May 2010

Dinosaurgenser for smurfen

Denne har ligget lenge i ‘to-knit’-lista mi. Den er bare supersøt. Nå fikk jeg endelig tatt meg sammen og strikket den til smurfen. I bomull siden det er sommer, men planer om en i ull til høsten. Og kanskje med matchende monsterbukser :-). Tenk så tøff han blir i barnehagen da!

Jeg gjorde noen små endringer. Siden jeg synes det er litt kjedelig å strikke vrangstrikk så strikket jeg den som en genser og ikke som en jakke, og strikket da 7 masker perlestrikk på midten. Når jeg delte fronten til hetteåpningen, så økte jeg annenhver maske i perlestrikken, og på neste runde delte jeg maskene annenhver, slik at jeg fikk 7 perlemasker på den ene siden og 7 masker på den andre siden. Man kan se at man har gjort noe der, men jeg er ganske så fornøyd med hvordan det ble. Montering er også noe jeg prøver å unngå, så jeg strikket rundt og med raglanfelling til armene.

This sweater has been in my ‘to-knit’-list for ages. It is so adorable! I finally got around to make it for munchkin. In cotton, as it is summertime, but with plans of a woollen one for kindergarten in the autumn. Maybe with matching monster longies.

I made som adjustments to the original pattern. I find it really boring to purl, so if possible I will always try to avoid it. So, instead og knitting the front and the back in separate pieces, I knitted it in the round, making a sweater instead of a jacket. I also decided on a raglan sleeve, as I find this so flattering on almost everyone. I knitted 7 stitches in the front in seed stitch, and when I divided the front to make the opening for the hood, I increased one for every seed stitch, leaving 14 seed stitches on my needle. I then divided them, every other one, on to two needles, making 7 front-seed stitches for one side, and 7 back-seed stitches for the other side.

IMG_0197 - Copy

IMG_0205 - Copy

IMG_0206 - Copy

No comments:

Post a Comment